Klipperens Ansvarsområder

Klipperen har ansvar for at klippe den endelige film/afsnit/program. Det er et ansvar for at vælge det rette materiale, tilpasse dette og sætte det i rette sammenhæng, så visionen om værket bliver udfoldet over tid. Klipperens arbejde er et samarbejde med værkets kunstneriske leder.

I en spillefilm vil klipperens proces typiske være:

Gennemse materiale og udvælge på baggrund af skuespil, billede komposition, timing og mange andre aspekter. Materialet klipperen har valgt, sættes sammen til scener. Scener klippes sammen til sekvenser og sekvenserne samles til en hel film. Derefter gennemses filmen og rettes til. Derefter gennemses filmen og rettes til, igen og igen og igen. Dette arbejde forsætter mange gange og involverede b.la. at scener flyttes rundt, tages ud, klippes om, musik lægges på og afprøves, lydeffekter og atmosfæriske lyde bruges , visuelle og fortællermæssige greb afprøves. Hvis det vurderes nødvendigt, kan e.v.t. ekstra optagelser og dialog foreslås. Alt dette, arbejdes der med, i en lang og kompliceret proces, indtil der ligger et final cut, der udfolder filmens vision og historie på bedst mulig måde. Klipperens arbejde foregår i samarbejde med filmens kunstneriske leder.

Arbejdsopgaver:

 

Før optagelse kan klipperens arbejdsopgaver være

·        Læse manus og evt. komme med feedback til manus, instruktør og producer

·        Udarbejde og eller gennemgå en plan for klippe processen i samarbejde med producer og instruktør, inden for rammerne af klippe perioden

·        Afstemme workflow procedurer i samarbejde med postproduktions afdelingen

·        Arbejde med skitser, animatics, storyboard og skudplaner

 

Under optagelse kan klipperens arbejdsopgaver være

·        Kommunikerer med assistenter og post afdeling om organiseringen af materiale

·        Selvstændigt klippe scener og sekvenser ud fra manus og eller ifølge andre aftaler

·        Kommunikerer med instruktør og andre relevante samarbejdspartnere om optagelserne, for at komme med relevant feedback, som kan skærpe optagelserne

 

Klippe processen er iterativ og et samarbejde med filmens kunstneriske ledelse –  arbejdet er bl.a.:

·        Lede klippe processen i samarbejde med instruktør og eller anden kunstnerisk leder

·        Gennemse og skabe oversigt over det producerede materiale

·        Vurdere materialet ud fra: skuespil, fortællermæssig kvalitet, tekniske kvalitet osv.

·        Klip, gennemse, revider og form filmen igen og igen og igen,

indtil filmens vision er forløst i final cut.

·        Arbejde med musik og lyd og kommunikerer med komponist og tonemester

·        Arbejde med maske effekter og kommunikerer med VFX team

·        Deltage i screeninger og evt. rammesætte disse og indsaml feedback

·        Lukke final cut i samarbejde med værkets kunstneriske leder

 

Efter klip kan klipperens arbejdsopgaver være

·        Lydgennemgang sammen med tonemesteren og eller instruktøren

·        Musikgennemgang sammen med komponist og eller instruktøren

·        VFX-gennemgang sammen med VFX-supervisoren og eller instruktøren

·        Deltage i lydefterarbejdet og mix som konsulent

·        Give feedback på trailer og andet udgivelses materiale

·        Give feedback på effekt arbejdet og eller grade

·        Deltage i DCP gennemsyn

Faglige kompetencer

·        Evnen til at fortælle med levende billeder og lyd

·        Evnen til at vurdere materiale og udvælge det, der er bedst for visionen og fortællingen

·        Sans for skuespil, timing, musikalitet, humor, spænding, flow osv. For at forme et materiale så det forløser visionen

·        Analyserer fortællermæssige problemer og komme med løsninger

·        Samarbejde med andre om at skabe kunstneriske fortællinger

·        Evnen til at overskue et stort materiale og se mulighederne i dette

·        Evnen til at arbejde konstruktivt med feedback

·        Et grundigt kendskab til klippe programmet/udstyret der arbejdes med er en fordel

·        Evnen til at kommunikerer med flere fagretninger

Personlige kompetencer

·        Tålmodighed og evnen til aldrig at give op og komme med nye løsninger

·        Stole på egne valg, samtidig med at være omstillingsparat og klar på at reviderer disse efter feedback

·        Situationsfornemmelse, forventningsafstemning, kommunikation, empati og konstruktiv feedback er en fordel i at få et samarbejde til at fungere

·        At bruge sin egen kunstneriske og fortællermæssige stemme i samarbejde med andre for at forløse en vision

·        At have blik for det lange forløb samtidig med at gå op i den enkelte detalje

·        Løsningsorienteret og konstruktiv i sit samarbejde med alle fagretninger

Følgende uddannelser uddanner klippere i danmark:

Den Danske Filmskole

18 Frames

DOKTRIN

 

Går du på en af disse skoler, tilbyder Dansk Filmklipperselskab gratis optagelse i foreningen